Het Amstelveen College is een openbare school met bijna 1700 leerlingen, onderverdeeld in zes afdelingen. Er wordt onderwezen op de niveaus MAVO, HAVO en VWO. In ons motto “Haal het beste uit jezelf en uit elkaar” vind je de missie van onze school terug.
Het Amstelveen College als opleidingsschool
Het Amstelveen College ziet het als haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan de opleiding van nieuwe studenten. Het AC kent dan ook een lange traditie als stageschool en sinds juni 2014 is het Amstelveen College officieel een opleidingsschool. Studenten die bij ons op school stage lopen, krijgen een intensieve begeleiding van docenten die daarvoor zijn opgeleid. Voor de studenten geldt hetzelfde wat ook voor onze leerlingen en onze docenten geldt: “Haal het beste uit jezelf”.
De werkplekbegeleider is het eerste aanspreekpunt voor de student; hij verzorgt de inhoudelijke, dagelijkse begeleiding van de student. Daarnaast stimuleert en stuurt de werkplekbegeleider de ontwikkeling van de student in het kader van de competenties/ beroepsrollen die behaald/ aangetoond moeten worden. Naast de werkplekbegeleiders heeft het Amstelveen College ook schoolopleiders. De schoolopleiders zijn medeverantwoordelijk voor de inhoud en organisatie van het opleiden in de school. Zij zullen verschillende gesprekken voeren met de student, verzorgen de schoolgroepbijeenkomsten en komen daarnaast ook op lesbezoek.
Voor studenten worden er schoolgroepbijeenkomsten georganiseerd. Deze zijn verplicht en staan in dienst van de ontwikkeling van de student. Tijdens de bijeenkomsten worden er verschillende thema’s behandeld zoals: sociale veiligheid, oudergesprekken, klassenmanagement, enz. Regelmatig wordt het thema in overleg met de studenten vastgesteld. Van elkaar leren speelt een belangrijke rol in de schoolgroep.
Studenten gaan regelmatig bij elkaar op lesbezoek, bespreken dit met elkaar na, maken een observatieverslag en geven een korte toelichting tijdens de schoolgroep. Ook bespreken wij in de schoolgroep regelmatig een door de student ingebrachte casus, middels intervisie.